Anca Dumitrescu este BCBA, psiholog și președinte ATCA. Are o experiență de 15 ani în intervenția comportamentală și este consultant în cadrul centrului ATCA. A coordonat traducerea cărții „Applied Behavior Analysis” de John Cooper, Timothy E. Heron si William Heward și este președinte al Asociației ABA România. Susține de asemenea cursuri de formare continuă pentru psihologi și terapeuți ABA (Registered Behavior Tehnician) și trainer în cadrul Clemson University-Romania – BCBA/BCaBA Course Sequence.
Sumar temă Conferința Internațională ABA:
Standarde in centrele de terapie ABA din Romania
ABA este o profesie practicata de foarte multi terapeuti din Romania in lucrul cu copiii cu autism. Nu este însă o profesie recunoscuta de statul roman si nu exista standarde la nivel national, la care sa adere orice coordonator/ terapeut sau centru care ofera servicii ABA.
Deși numărul specialiștilor care optează pentru o formare specializată, care să le asigure acreditarea internațională este în creștere, cei mai mulți psihologi și terapeuți practicieni nu dispun de o asemenea specializare.
Lucrarea va aborda importanța și necesitatea standardelor si a criteriilor de performanta care ar trebui adoptate la nivel national și, in special, a acelor standarde necesare fiecărui centru care ofera servicii de analiza comportamentala persoanelor cu tulburari de spectru autist si alte tulburari de dezvoltare. Aceste aspecte sunt importante nu doar la nivel legislativ, ci creează impact și diferențiază terapia de succes, aplicată profesionist de acele practici sau abordări intuitive, fară validare științifică și rezultate slabe.
Lucrarea va aborda urmatoarele aspecte:
– Importanța și necesitatea standardizării analizei comportamentale în România și înțelegerea riscurilor aferente lipsei standardelor profesionale;
– Organizarea activitatii la nivelul centrelor – managementul ONG-urilor care ofera servicii de recuperare.
– Modalitati prin care centrele pot sutine financiar terapia copiilor inclusi in programele de recuperare
– Realizarea si supervizarea planurilor de interventie.
– Pregatirea si supervizarea terapeutilor.
– Monitorizarea activitatii coordonatorilor si terapeutilor.
– Comunicarea cu familia si implicarea in programul de recuperare.
– Care sunt standardele pentru pregatirea analistilor comportamentali si a terapeutilor ABA si ce directii de dezvoltare avem in Romania.
Deoarece demersurile realizate în acest sens nu au beneficiat de susținerea instituțiilor de referință ale statului, suntem responsabili să construim o soluție independentă pentru a crea standardele naționale în ABA, la care să aderăm împreună și care să dezvolte în viitor premisele unor servicii de înaltă calitate.
Platforma EduABA – Evaluarea si monitorizarea progresului copilului
EduAba este o platforma complexa care a luat nastere din nevoia de a eficientiza procesul terapeutic prin colectarea de date precum si dorinta de a avea un instrument prin care sa putem reuni echipa multidisciplinara a copiilor. Aceasta platforma are la baza doua componente principale: evaluarea si interventia terapeutica.
In platforma se regasesc doua instrumente de evaluare cu ajutorul carora se poate afla nivelul de dezvoltare a abilitatilor, pe baza caruia se va construi planul personalizat de interventie.
Programul este usor de utilizat si genereaza rapoarte in timp real, suport care ajuta foarte mult in explicatiile oferite parintilor la finalul procesului de evaluare.
Interventia terapeutica poate fi usor urmarita de toate persoanele implicate in procesul terapeutic (medic psihiatru-pediatru, coordonator, terapeuti, kinetoterapeut, logoped).
Psiholog Anca Dumitrescu, BCBA